Find influencer der matcher dit brand!

I Danmark er der over 600.000+ Instagram bruger  . Hvordan finder du dem, som du kan samarbejde med? Med hensigt på at øge dit salg og opbygge et stærkt brand!

1. Hvordan man finder  influencers  det matcher dit brand?

Du vil sandsynligvis finde influencers, der virkelig vil arbejde med dit brand – ideelt set dem, der allerede bruger brandets produkter og er klar til at anbefale dem til deres følgere.

Derfor, kan du starte med at se på dit brands sociale medier. Måske har nogle influencers allerede anbefalet brandets produkter til deres følgere  eller nævnt det i deres historier?

Hvis du finder influencer, der er dine fans, skal du beholde dem! Hvis de nævner dit brand et eller andet sted, ville det være godt at svare med ♡ eller med en kommentar for at opbygge jeres forhold. Du kan også sende dem en kasse med dine produkter eller en anden dejlig overraskelse – chancerne er, at de også gerne deler det på deres sociale medier!

Karinlarven/ WOLT

Du bør også tjekke hashtags relateret til dit brand og dets felt. Hvis du leder efter influencer til et lokalt brand, kan du bruge den placeringsbaserede søgning på Instagram.

Nogle gange kan du også få inspiration fra konkurrenters instagram konti. Selvfølgelig bør du ikke stjæle influencers eller kopiere kampagneideer fra et andet brand – men det kan hjælpe dig med at finde inspiration eller nogle nye mennesker at starte en samtale med.

Når du har fundet nogle egnede influencer, kan du også udnytte funktionen “lignende kontier” på Instagram.

Generelt er det super tidskrævende at finde influencer manuelt – for eksempel, da vi startede med Promoty, tog det os over 40 timer at finde 100 egnede influencer! Dette er grunden til, at vi oprettede Promoty  😛

På Promoty kan du oprette din kampagne på få minutter (gratis!), hvor egnede influencers ansøger til brandets kampagne.

 

2. Hvordan man udvælger influencers

2.1. Deres historie og værdier 

Én ting er sikker: du kan ikke udvælge en perfekt influencer, kun baseret på hvad  tallene viser. Til at begynde med skal du åbne influencerens profil og beslutte ud fra deres indhold, om influenceren  passer til brandet eller ej. 

Da de fleste influencer taler om forskellige aspekter af deres liv på de sociale medier, kan man ikke sige, at kun produktspecifikke influencers kan tage del i produkt kampagnen. Vi råder derfor  at dykke ned i influencers eksisterende opslag : Hvis en influencer for eksempel tidligere har understreget vigtigheden i ​​god kost eller har delt miljøvenlige livsstil tips, passer de sandsynligvis også bedre  ind i en øko-produkt kampagne.

Her er nogle spørgsmål, du kan stille dig selv:

  • Har influenceren tidligere talt om emner, der kunne være  vigtige for brandet?
  • Hvilken livsstil fremmer de?
  • Hvilke værdier repræsenterer de?
  • Vil du have den person til at repræsentere dit brand?

Hos Promoty, inkluderer influencers også et kort ansøgningstekst, når de ansøger om kampagnen, der forklarer, hvorfor de ønsker at deltage i kampagnen – som ofte hjælper brandet med at beslutte, hvor godt influenceren passer med brandet.

2.2  Kvalitet af indholdet

Vigtigheden af  billedkvaliteten afhænger først og fremmest af, om brandet ønsker at influenceren kun skal sætte et opslag op på deres personlige instagram konti, eller om brandet også vil bruge de kreerede indhold, på deres sociale medier.

De fleste influencers har en veletableret visuelt stil. For eksempel, hvis alt indholdet i  influencerens tidligere billeder er taget med telefonen,  mørke og let slørede, skal du ikke forvente, at dit samarbejds indlæg kommer i lyse farver og i høj kvalitet. Hvis mærket forventer visse stilarter, farvepalette eller lignende, skal dette nævnes i kampagnen.

2.3 Tidligere samarbejder

Du bør også kontrollere deres tidligere samarbejds opslag: er de personlige, autentiske og informative nok? Er kommentarer under de samarbejds indlæg støttende og interesserede eller snarere negative?

Jo færre brandede indlæg  influenceren har på deres  profil, jo mere omhyggeligt vælger de sandsynligvis deres partnere, og jo mere autentisk indhold kan du forvente.

 En anden ting du bør sikre dig, er om influenceren tidligere har arbejdet med konkurrerende mærker. I dette tilfælde er influenceren muligvis ikke et godt valg, i det skiftning  mellem to konkurrerende mærker giver et indtryk af at influenceren  er uærlig og kan indikere, at influenceren kun indgår et samarbejde for penge.

2.4 Instagram Statistikker

Når du vælger de perfekte influencer, er antallet af følgere  ikke den vigtigste faktor. For eksempel viser antallet af følgere  ikke, hvor mange mennesker der ser influencerens indlæg – det er hvad ‘ reach’ er til for. For at kende influencerens reach skal du bruge en influencer markedsførings platform eller bede influenceren om at sende skærmbilleder af statistikker fra deres tidligere indlæg.

En af de vigtigste faktorer  til at bestemme kvaliteten af ​​en influencer er engagement procenten: det viser procentdelen af ​​influencerens  tilhængere, der har liket, kommenteret eller gemt deres indlæg. En høj engagementsprocent betyder, at influencerens tilhængere oprigtigt er interesserede i dem og kommunikerer aktivt med dem.

Have i minde,  jo højere antal følgere influenceren har,  jo lavere er engagementet normalt – for store influencer er 3-5% engagement ganske normalt. Derfor opfordrer vi altid virksomhederne  til at arbejde med micro-influencers!

En god måde at evaluere prisen på influencer (også kampagnes succes) er CPE (Cost Per Engagement). De fleste kampagner på det Estiske-marked er det mellem 0,05 og 0,10 €. For gaver og meget attraktive kampagner kan det være endnu mindre.

2.5. Kvaliteten af følgere

Hvordan ved jeg, om influencerens tilhængere er virkelige? Den nemmeste ting at gøre er at åbne listen over influencers tilhængere: hvis der er hundredvis af tomme profiler med udenlandske navne, er det mistænkeligt. Det er også værd at kigge på kommentarerne: er disse autentiske kommentarer eller rettere bot kommentarer som “Cool post, tjek min profil”.

Identifikation af købte tilhængere er et emne, som vi lægger stor vægt på hos Promoty. I øjeblikket er Promoty-algoritmen allerede i stand til at opdage falske tilhængere til en vis grad ved at markere dem med et rødt udråbstegn på platformen. Snart lancerer vi også værktøjer, der kan opdage falske følgere, bots, engagement grupper og andre mistænkelige aktiviteter.

En anden ting som du kan kontrollere er følgernes demografi: placering, alder og køn. For en lokal virksomhed er det vigtigt at kontrollere, hvor mange influencerens følgere er fra det land eller en by, som man har interesse i.  For et svensk brand er det for eksempel vigtigt at sikre sig, at den største del af influencerens følgere er fra Sverige.

En måde at få et overblik over følgeres demografi på ville være at bede influenceren om at sende et screenshot af deres konto fra fanens Audience. En anden måde er at bruge en influencer marketing platform (såsom Promoty), der viser dig de korrekte data, trukket direkte fra Instagram. 👇🏼

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

3. Hvordan vurderes det oprettede indhold?

Generelt kan indholdet vurderes ud fra tre aspekter: visuelt indlæg, billedtekst og statistik.

3.1. Visuelle indlæg

Hvad er en god visuel? Igen er der ingen absolutte regler 🙂 Mange marketingfolk foretrækker billeder, hvor produktet er i brug eller i det naturlige miljø frem for at iscenesætte “mig og produktet” – billeder. Et andet aspekt at huske på er, at fotografier med et menneskeligt ansigt har tendens til at fremkalde flere følelser og dermed give bedre resultater.

Fordelen ved markedsføringsplatforme for influencers er, at influencere ofte (i det mindste i Promoty) kan få feedback, inden de indlægger et oplæg . Hvis kampagnekortet indeholdt specifikke krav til det visuelle (for eksempel: produktet skal være på billedet, influencer skal være på billedet, billedet skal være i lyse toner osv.), Skal det kreerede indhold, matche kriterierne. Hvis ikke, har virksomheden ret til at anmode om ændringer.

3.2. Billedets tekst

Det er endnu sværere at give mere specifikke regler for tekster på opslagene- i de fleste tilfælde anbefaler vi at tilføje så meget personlighed og storytelling som muligt, men nogle gange fungerer specifikke marketingbudskaber godt. Nøglen her er at brandet skal vide  hvad hensigten med kampagnen bør være (det kan være et bestemt associering  de ønsker at skabe eller et bestemt budskab) og være i stand til at kommunikere dette til influencers i kampagne beskrivelsen.

3.3 Statistikker  

Når indlægget er godkendt og slået op på de sociale medier, kan det allerede evalueres på baggrund af dets  resultaterne: antallet af likes og kommentarer, rækkevidde og pris pr. Engagement. Hos Promoty bruger vi også en metric kaldet performance, der sammenligner resultaterne af et bestemt indlæg med de gennemsnitlige resultater af influencers indlæg – og afspejler derfor, om influencerens tilhængere matcher med brandet eller ej.

For at indsamle statistik kan du bede influencere om at sende dig screenshots, brug en influencer markedsførings platform eller bruge Paid Partnership på Instagram.

Som indlægget viste, er det meget lettere at finde de rigtige influencer til dit brand ved hjælp af en Promoty-lignende platform. Desuden er brugen af Promoty helt risikofri – hvis brandet ikke finder de rigtige influencer, koster kampagnen ikke noget for brandet. Så hvorfor ikke teste det!

More on the topic