Influencer Marketing VS PPC annoncer

“Hvorfor skal jeg arbejde med influencers, når jeg blot kan køre annoncer på Instagram?” er et spørgsmål vi tit får stilt!

Mange marketing folk tror på Pay-Per-Click (PPC) annoncering hermed annoncer på Google, Facebook og Instagram. Dette er forståeligt da de er nemme at måle, kontrollere samt optimere. De kan målrettes meget præcist og resultaterne af disse kan du følge i realtid.

Både influencer marketing og sociale medier annonceringer har deres plads: hvilket man foretrækker afhænger af formål, produkt, målgruppe og marketingsstrategi. Lad os gennemgå de fordele der er  ved begge annonceringsmuligheder! 👇🏼

Fordele ved influencer marketing

 

  • Mere pålidelig end traditionnel annonceringer 

Folk stoler mere på andre mennesker, end traditionel reklame. Dette er især sandt iblandt familiemedlemmer, venner og bekendte, men også berømtheder og rollemodeller!

Ligeledes stoler 79% af forbrugerne lige så meget på produkt anmeldelser på internettet, som anbefalinger fra venner og familiemedlemmer! Dette er hovedsageligt fordi de er baseret på nogens virkelige oplevelse med produktet.

Derfor, indenfor influencer marketing, fungerer samarbejdsoplæg, da influenceren tester og udtrykker deres mening med det givende produkt eller service – hvis feedbacken er positiv, mener de fleste følgere, at det faktisk er et godt produkt/service.

Derudover kan følgere på de sociale medier straks bede influenceren om at klargøre nogle af de tvivl de har til produktet eller specifikke produkt anbefalinger, som influenceren normalt gerne deler.

  • Mulighed for at nå en snæver målgruppe 

Influencers følgere, fælger profilen af en årsag: de er interesseret i at følge med i hvad influenceren laver på daglig basis, hvilke produkter og tjenester de anbefaler og hvordan de har nået deres milepæle. Derfor er influencer marketing for brandet en fordelagtig mulighed for at nå ud til en relativt snæver målgruppe, der er interesseret i et specifikt emne – gennem influenceren, som er “talsmanden” foor det specifikke emne.

For eksempel, hvis dit brand er relateret til sports tilskud, er det klogt at inddrage indholdsskabere der er har sports orienteret indhold, til din kampagne – de bliver sandsynligvis fulgt for deres viden, råd og inspiration til at opnå bedre atletiske resultater.

Hvis dit produkt er veganske kosttilskud, kan de bedste resultater komme fra at arbejde med veganske sportsbloggere – Da der er en høj sandsynlighed for at deres følgere leder efter måder at kombinere vegansk kost og sport.

Influencer marketing kan være en god måde at nå ud til en meget snæver målgruppe, hvis det er et emne, der endnu ikke er særlig søgt på Google og hvis Facebook-annoncer ikke giver gode resultater, fordi interessebaseret målretning som regel resulterer i en meget lille målgruppe.

Nora x DENPS Influencer Marketing VS PPC Advertising

@noraski x DenpS kampagne billede via Promoty

  • Øge brand awareness og branding

Influencer marketing fungerer rigtig godt i den nederste del af den såkaldte marketingstragt fra AIDA modellen, for at øge brand awareness og interesse.

For eksempel oprettede det estiske brand Sutu  en kampagne på Promoty, med det formål at opnå en større brand awareness og ifølge Kaido Saar, CEO af Sutu, voksede deres brand awareness markant med den oprettede kampagne: “I det mindst ser vi brugen af ​​søgeord i søgemaskiner, at vores navn og produkter søges. Antallet af vores Instagram følgere er også steget 2,5 gange! “

Naturligvis kan brand awareness også øges gennem en PPC annoncering kampagne, men på mange måder kan influencer marketing være mere meningsfuldt. En god influencer formidler også baggrunden for produktfunktionerne og deler deres erfaringer med det, hvilket ofte formidler mere information end en tekst eller billede annonce – selvom en vellavet video annonce, tjener samme formål!

En anden fordel ved influencer marketing er hvordan det påvirker af ​​virksomhedens brand image: influencers omdømme, budskaber og værdier er uforvarende forbundet med de brands, de samarbejder med og omvendt. Det betyder, at samarbejdet med en velovervejet indholdsskaber også har en positiv effekt på brandets omdømme.

Effekten af ​​branding er svær at måle i alle annoncering kanaler. I digital annoncering er det mest præcise værktøj sandsynligvis Facebook Brand Awareness  annoncering, hvor Facebook måler hvor mange brugere der har set annoncen. (LIFT METRIC)

Men hvis du kører PPC annoncer, der er optimeret til hjemmeside besøg, tilmeldinger eller salg, kan brand awareness på samme måde kun måles gennem indirekte målinger som oplæggets engagement, antallet af følgere på de sociale medier, antallet af virksomhedens navn søgning osv.

  • Brugergenereret indhold

At involvere Influencers er særligt fordelagtigt, fordi de tager sig af skabelsen af ​​alt indholdet: både det visuelle samt teksten. Det betyder, at marketingmedarbejderen får unikt og velfungerende social medie indhold, med en nem indsats til en meget lavere pris.

Hvis aftalt, er det senere muligt at bruge de samme billeder på virksomhedens egne profiler – brugergenereret indhold fungerer ofte bedre end virksomhedens ege. Se for dig selv, på diverse virksomheds Instagramprofiler der har brugergenereret indhold, de har ofte et højere engagement rate til sammenligning med et produktbillede generet af virksomheden selv!  Influencers har en forståelse for hvilke indhold der fungerer bedst på de sociale medier og deres målgruppe.

For at undgå forvirring: Vilkårene for brug af Promoty angiver at virksomheden har ret til at bruge indholdet købt fra kampagnen, på virksomhedens egne sociale mediekanaler. Hvis du samarbejder uden for platformen, skal rettighederne til at bruge indholdet og andre betingelser aftales med influenceren.

Influencer Marketing VS PPC Advertising
Lumene kampagne billede via Promoty

Da indholdsskabere ofte starter og påvirker trends på de sociale medier, kan inddragelse af velvalgte influencers også føre til at såkaldte “almindelige forbrugere” også deler flere billeder af virksomhedens produkter. Wolt er et godt eksempel på dette – takket være influencer marketing er der en tendens til at dele billeder af mad med Wolts papirpose i dem. Mange Wolt-brugere gør nu dette på daglig basis uden at blive betalt for dette.

  • Undgå ad blockers

Der har været meget tale om  banner reklamers fravær, på grund af den stigende brug af annonceblokkere, især blandt unge.

Selvom mindre end halvdelen af internetbrugerne bruger annonceblokkere, hermed  – 22 % af PC og 7 % af telefon brugere i Finland , 29 % og 10 % i Sverige , kan det stadig have en betydelig indflydelse på at nå målgruppen. Fordi influencers deler sponsorerede indlæg, blandet med deres organiske indhold, kan annonceblokkere ikke identificere eller skjule disse annoncer.

  • langsigtet fordele og synlighed

Influencer marketing har dog en længerevarende effekt. Hvis indholdsskaberen kan lide produktet, vil de sandsynligvis anbefale det til deres følgere i fremtiden, også efter samarbejdets afslutning.

I takt med at deres publikum gradvist vokser, kan du stadig nå ud til nye mennesker, hvis samarbejdet har været vellykket og influenceren virkelig kan lide dine produkter.

Desuden beholder mange influencers også de sponsorerede indlæg på deres profil, selv efter samarbejdet. Det betyder, når potentielle kunder senere søger efter brugerfeedback om dit brand, enten gennem hashtags eller ved at se billeder hvor dit brand er tagget på Instagram, vil de nå frem til influencerens opslag.

Når de arbejder med bloggere, tilføjer de normalt et link til virksomhedens hjemmeside og er dermed med til at forbedre brandets hjemmesides position i søgemaskinerne.

Fordele ved PPC annoncer

 

  •  Measurable and optimizable in real-time

Den største fordel ved PPC annoncer er, at de er meget nøjagtige og har en kort optimeringscyklus.

Ved at kombinere Google Analytics og de data der vises på en social platform (Facebook, Google osv.), kan du se fordelingen af hver enkelt annonce (kampagne), antal visninger, besøgende på hjemmesiden, gennemsnitlig besøgstid, konverteringer mm. til det kan du optimere, udnytte eller sætte kampagner, annoncer og søgeord på pause i realtid.

Optimeringen er assisteret af Facebook-algoritmen, som når den er korrekt konfigureret, styrer og optimerer annoncering for at nå ud til flere potentielle kunder med lavere annonceringsomkostninger.

I Influencer marketing kender marketingmedarbejderen også til rækkevidden, antallet af visninger og engagement (likes, kommentarer, delinger samt gemte indhold). Ved at bruge en influencer marketing platform kører al statistik over delte indhold, ét sted. Når man samarbejder off-platform, skal marketingmedarbejderen bede hver influencer om skærmbilleder for at se resultaterne.

Influencer Marketing VS PPC Advertising
Skærmbillede fra Promoty kampagne styrings værktøjet

Optimeringscyklussen i influencer marketing er dog længere: Konklusionen om hvorvidt samarbejdet gav resultater eller ej, kan først tages efter samarbejdet er slut. Du kan hermed i efterfølgende kampagner fortsætte samarbejdet med indholdsskabere, der har bragt de bedste resultater.

  • Virkning på salg er nemmere at måle

Mest  almindelige kritik af influencer marketing er, at den ikke er 100 % målbar.  Med PPC annoncer ser du præcis hvor mange klik der kom fra hver annonce (kampagne) og hvad folk gjorde efter at have klikket på annoncen, det er sværere at måle trafik der kommer fra Instagram.

De fleste virksomheder bruger en af ​​to muligheder:

1) De enkelte influencer får en personlig rabatkode, som kan bruges til at måle salget fra følgerne.

2) Influenceren får en personlig webadresse (f.eks. markeret med UTM tags), som de kan tilføje til deres profil eller linke til via stories, ved hjælp af “Swipe op”- funktionen. Ligesom med PPC annoncer er den trafik, der kommer derfra, målbar.

Denne metode kan dog ikke registrere hjemmesidens trafik og salg, der ikke er direkte relateret til det pågældende link. For eksempel hvis en person går selvstændigt ind på virksomhedens hjemmeside et par dage efter at have set influencerens opslag og foretager et køb, er det svært at linke det tilbage til influencerens indlæg.

Da det normalt er mere bekvemt at handle på en computer end på en telefon, er der en del kunder, der ser en annonce på deres telefon men foretager indkøbet via deres computer.

  • Meget præcis målretning inkl. re (inkl.  Very precise targeting (incl. retargeting)

Den største fordel ved PPC annoncer i forhold til influencer marketing er de meget præcise målretningsmuligheder.  Udover målretning efter demografi, interesser og tidligere aktivitet (f.eks at se en video), kan du også målrette brugere, der allerede har besøgt hjemmesiden, foretaget et køb eller ekskluder disse målgrupper fra din annoncekampagne.

Mens influencer marketing ofte fungerer i begyndelsen af en forbrugers rejse,er retargeting en effektiv måde at fremme salget på: For eksempel målretning af brugere, der allerede er interesseret i produkter med et specifikt tilbud.  På denne måde er det mere sandsynligt, at de klikker på din annonce og laver en køb.

Du kan også oprette lignende målgrupper (Lookalike brugere) på Facebook, det vil sige målrette brugere, der ligner brugere, der tilhører grupperne nævnt ovenfor, så mulighederne er nærmest uendelige! – og Hvis du ved hvem dine kunder er, kan de nås meget præcist med dygtig målretning.

Konklusion

Både vel-målrettede annoncer og samarbejder med velvalgte influencers kan give rigtig gode resultater – hvad man vælger er alt afhængig af dit produkt, din målgruppe og din marketingsstrategi.

Da begge har deres fordele og ulemper, kan de bedste resultater opnås ved at kombinere de to. For eksempel kan du lede potentielle kunder til din hjemmeside eller Instagram-profil gennem en influencers opslag og senere fange disse brugere med retargeting-annonceringer.

Som vi tidligere har nævnt på vores blog artikler, har forbrugeren brug for flere touchpoints for at træffe en købsbeslutning. Derfor er strategien med kombinering af forskellige sociale mediekanaler ofte succesfuld.

Derudover kan du bruge indhold skabt af influencers i dine PPC annoncer til at udnytte deres sociale påvirkning og dermed forbedre annonce ydelsen. Ligeledes ved hjælp af Paid partnership funktionen kan du også booste influencerens sponsorerede indlæg som brand!

Som det blev forklaret i  Nullist podcast “Brugergenereret indhold er autentisk – hvor rigtige mennesker bruger dit produkt og er glade. Det er et naturligt billede for Facebook-miljøet. Det virker ikke som en reklame, men det sælger stadig dit produkt . Det er med til at skille sig ud og gør dine annoncepriser billigere.”

Hvis du har spørgsmål om Promoty platformen eller blot ønsker at diskutere din virksomheds influencer marketing strategi med os, book en demo eller send en e-mail til os – vi hjælper gerne!

mere om emnet