10 influencer marketing trends 2022 Danmark

Influencer marketing trends fortsætter sin vækst: I 2021 voksede udgifterne til influencer marketing med hele 42% og nåede 13,8 milliarder dollars. Ved udgangen af ​​2022 forventes det at nå op på 15 milliarder dollars. Med hurtig vækst medfører der også forandringer. Her er 10 influencer marketing trends, du skal være opmærksom på i år!

 

Trend nr. 1: Vækst af Livestream shopping

Livestream shopping har været et hastigt voksende marketing trend i Kina – og nu ser vi at andre markeder på globalt basis også hopper med på denne trend!

Livestream shopping betyder, at potentielle kunder kan købe produkter gennem en livestream: influencers går live på en app som Instagram, Facebook eller Amazon for at beskrive og afprøve produkterne. Seerne kan følge med på livestreamet, ved at spørge ind til produktet der hjælper med at løse eventuelle bekymringer, de måtte have til produktet.

Livestream shopping tilbyder en uredigeret visning af produktet, af influenceren, der har et publikum der stoler på dem – til sammenligning med produkt videoer, hvor følgerne stort set ikke har en idé om hvad der er rigtigt og forkert, da disse videoer er redigeret.

I september introducerede Instagram Live Shopping, der tillader folk købe produkter direkte fra Instagram, Live. I betragtning af Instagrams rækkevidde globalt, er dette noget, der helt sikkert vil øge denne trend!

Livestream shopping

Trend nr. 2: Vækst af videobaseret indhold

Væksten af  TikTok og Instagram Reels tilbyder nu en helt ny tilgang til sponsoreret indhold, indenfor influencer marketing trends!

Mange influencers elsker at udtrykke sig ved at skabe underholdende indhold, der er nemt at konsumere. For ikke at nævne, at algoritmen også understøtter det!

Ud over at influencere bruger Instagram Reels og TikTok til at udtrykke sig selv samt iscenesætte dele af deres liv, bruger brands også begge platforme til at understøtte deres kampagner ved at skabe udfordringer og TikTok-danse, for eksempel.

Selvom vi endnu ikke har TikTok integration på Promoty, er det stadig muligt at inkludere TikTok-indholdsskabere i dine kampagner. For eksempel ledte Circle K efter estiske TikTok-indholdsskabere, der ville promovere deres nye “K Freeze slushies” gennem en TikTok dans.  Kampagnen blev understøttet af et hashtag #getreadytofreeze.

TIK TOK x circle K
TIK TOK x circle K

Billeder fra K Freeze Slushes x Circkle k på Tik Tok

Trend Nr. 3: Fokus på data og målbare KPI’er

De fleste marketingfolk administrerer deres influencer samarbejde gennem e-mail samt direkte beskeder på Instagram. Her opstår et problem: Manglen på realtidsdata og rapporter, der gør det svært at forstå, om samarbejdet var vellykket eller ej.

Når marketingmedarbejderen vælger influencers, bør han eller hun sikre sig, at deres publikum matcher virksomhedens målgruppe. Dette er en af grundene til, at brugen af influencer marketing platforme, bliver mere populært hvert år: de oplyser profilens statistikker og demografi i realtid, direkte fra sociale medier.

Derudover lægges der mere vægt på at måle influencer marketing-resultater: både måling af den reelle rækkevidde, likes, arkiveringer, kommentarer m.m af de enkelte indhold, samt brug af rabatkoder og sporbare URL-er, til at måle effekten på salget.

Zilver kampagne
Zilver kampagne

Trend Nr. 4: Væksten af kampagner, på tværs af kanaler

Denne influencer marketing trend bør du ikke glemme! Den gennemsnitlige sociale mediebruger, interagere i gennemsnit med 6,6 forskellige sociale medieplatforme. Efterhånden som den gennemsnitlige bruger, tager flere platforme til daglig brug, bliver kampagner på tværs af kanaler uundgåelige for virksomheder.

Ved at lave samarbejder på tværs af kanaler er det muligt at nå ud til et meget bredere publikum. For eksempel bruges TikTok hovedsageligt til underholdning, mens Instagram til socialt samvær, inspiration og produkt anbefalinger. Det betyder, at når man laver et samarbejde på både TikTok og Instagram, kunne produktet deles på en sjov, kreativ måde, men på en mere æstetisk og informativ måde på Instagram.

Trend nr. 5: Flere indtægtsstrømme for influencers 

Det ser ud til at influencers bliver mere iværksætter orienterede og ikke kun begrænser sig til de sponsorerede indlæg – hvilket kun er en god ting, ikke sant?!

Vi ser at der er en stigende tendens iblandt influencers, til at starte deres eget virksomhed, tilbyde tjenester og sælge deres egne produkter, digitale samt fysiske. Dette er almindeligt for niche profiler der fokuser på personlig udvikling, økonomisk rådgivning, ernæring og spirituel vækkelse, men fungerer også for andre nicher.

I 2021 har Instagram investeret gevaldigt i at lancere og teste nye funktioner, der giver influencere mulighed for at tjene. De fleste af disse er endnu ikke tilgængelige for europæiske indholdsskabere – men det er noget, vi kan forvente i år.

  • Bonus Programmer som f.eks. “Reels Summer Bonus” giver influencere mulighed for at blive betalt for at skabe fantastisk indhold og tjene baseret på deres indholds ydeevne.
  • Badges giver skabere mulighed for at tjene penge på deres følgere under Live videoer. Adgang til badges for kvalificerede skabere i Storbritannien, Frankrig, Spanien, Italien, Tyskland, Japan, Australien, Tyrkiet, Brasilien og Mexico og er i øjeblikket kun for invitationer.
  • For skabere, der sælger deres egne merchandise, gjorde Instagram det nemmere at tilføje en eksisterende butik eller åbne en ny butik på deres Instagram-profil.
  • Til de influencer, der ikke gør det, kan oprette deres egne butikker ved at tilføje deres yndlingsprodukter fra andre butikker for at dele deres yndlingsprodukter med deres følgere og tjene en kommission – alt sammen i Instagram-appen.

Trend nr. 6: Stigning af Influencers der skaber virksomheders sociale medie indhold

At skabe indhold er en af ​​influenternes superkræfter – og derfor arbejder flere og flere brands med influencers for at få visuelle billeder til deres sociale mediekanaler.

Dette er en trend, der tog fart sidste år som nu har vokset sig endnu større – og vi er ikke overrasket! For det første, hjælper det brands med at få trendy, visuelt attraktivt indhold. For det andet, føles influencers indhold meget mere autentisk og relaterbart, end professionelt produceret indhold – og bringer dermed bedre engagement. For det tredje, er det væsentligt billigere end at organiser photoshoots selv.

Pioner virksomhederne ansætter allerede in-house indholdsskabere og influencers til at skabe indhold til digitale kanaler!

Hvis det er for meget for dig, kan du outsource dette ved at bruge kampagnetypen Content-only kampagne, på Promoty.  I disse kampagner skaber influencers/indholdsskabere/fotografer billeder eller videoer til dig, uden at dele det på deres egne sociale medier. På denne måde får du som virksomhed originalt, fremragende visuelt indhold til dine sociale medier og opnår hermed fuld license til indholdet.

Her er nogle billeder fra vores tidligere Content-only kampagner!👇🏼

Promoty genereret indhold
Laura Sidelman x Zilver

Billeder fra Zilver Danmark kampagnen

Trend nr. 7: Stigende grad a regulationer for influencer samarbejde

I takt med at antallet af brands, der er interesseret i influencer-samarbejder, skaber det nye udfordringer for lovgivningen.

Det generelle princip fastsat af Federal Trade Commission og i mange lande af den lokale reklamebekendtgørelse, at alt reklameindhold skal markeres i overensstemmelse hermed. Det betyder, at influencer tydeligt skal angive, at et brand sponsorerer dem eller har forsynet dem med et produkt.

Vi ser lande tage endnu mere hensyn til dette emne på egen hånd og også regulere på nationalt plan. For eksempel så vi i slutningen af 2021, at Danmark forbød influencer-annoncering for produkter, der anses for værende uegnede for de unge under 18 år – vi er nysgerrig på, hvordan det vil påvirke de andre skandinaviske markeder i det kommende år!

I sidste ende håber vi, at skærpede regler kun vil resultere i mere ansvarlig influencer marketing. 🤞🏼

Mette Hogh

Mette Høgh (@mettehogh) x Zigmundo Denmark kampagne billede

Trend nr. 8: Altid være på influencer markedsføring

Ligesom med de andre markedsføringstaktikker, laver flere og flere virksomheder influencer marketing kontinuerligt – ikke kun før de større begivenheder som jul, nytår, Valentine’s dag osv.

Langsigtede influencer-partnerskaber er noget vi altid anbefaler: ikke kun for at skille sig ud på de sociale medier, men samarbejderne vil føles mere troværdige og giver dermed bedre resultater for brandet. For ikke at nævne, at langsigtede samarbejder tager mindre tid for marketingfolket.

Væksten i influencer marketing har ført til at flere brands konkurrerer om influencers af høj kvalitet. Når først virksomheden har fundet sine influencers, ville det være smart at gøre dem til brandambassadører.

At være brandambassadør er et højere niveau af influencer marketing: ambassadører bruger brandets produkter på daglig basis, anbefaler dem på og uden for sociale medier. Derfor er det langt mere effekt end ved enkeltstående Instagram-samarbejder.

Trend nr. 9: Virksomheder produktudvikler i samarbejde med influencers

Denne influencer marketing trend går hånd i hånd med den forrige: Vi har set flere og flere brands lancere produkter eller kollektioner sammen med deres brandambassadører.

Sådanne samarbejder er fantastiske, fordi de helt sikkert fortæller influencerens følger, at der er en reel sammenhæng mellem brandet og produktet. Det betyder selvfølgelig også højere salgstal for virksomhederne, da influencers følgere bliver en aktiv købergruppe.

For at følge op med eksempler fra den tidligere trend, har GymShark lanceret 3 kollektioner i et samarbejde med deres ambassadør Whitney Simmons. Alle kollektioner var så populære, at de blev udsolgt i løbet af de første par dage.

Whitney Simmons

Kredit: Whitney Simmons (@whitneyysimmons) x Gymshark 

Trend nr. 10: Stigning af  “Social impact influencers”

Influencers har også en enorm indflydelse på deres publikum: hvis de taler om emner, der er vigtige for dem, vil deres følgere højst sandsynligt også begynde at tænke på disse problemer.

Noget vi ser som et voksende tendens er at indholdsskabere udnytter deres platforme og deres influencer, til at gøre verden til et bedre sted! Det gøres ved at tale om samfundsproblemer og miljøproblemer, promovere bæredygtige brands og foretage velgørenheds samarbejder for forskellige formåle.

På Promoty ser vi et stigende antal influencer-kampagner med fokus på bæredygtighed. Da den yngre generation foretrækker mærker med en mission, plejer disse kampagner også at have det højeste antal ansøgere!

Hvis vi vækkede en interesse i dig for at bruge en influencer marketing platform, til at finde de rigtige influencers og drive databaserede influencer marketing på en professionelt skala, så kontakt os via formularen nedenfor – vi taler gerne med dig! 🙋🏼‍♀️

10 + 12 =

mere om emnet