Influencer priser: Hvad koster et samarbejde?

Et emne der rejser en del spørgsmål blandt virksomheder og influencers: Hvad er influencer priser? Hvordan bør en influencer prissætte deres opslag og hvor meget bør de tage for et samarbejde?

Det er svært at udpege specifikke beløb for influencer priser, da det afhænger af så mange faktorer. Det står klart, at beløbet størrelse, er højt påvirket af profilens Instagram statistikker: Jo større følgerantal, engagement rate, rækkevidde af opslag m.m. jo større er influencerens honorar.

Nogle eksempler på den gennemsnitlige pris blandt Promoty indholdsskabere:

En indholds skaber med 1000 følgere, med en engagement rate på 15 % efterspørger i gennemsnittet fra 100 – 300 DKK  for et post, 100 – 300 for en story sekvens (3 story).

En indholds skaber med 5000 følgere, med en engagement rate på 10 % efterspørger i gennemsnittet fra 500 – 2000 DKK for et post, 200 – 1000 for en story sekvens (3 story).

En indholds skaber med 10.000 følgere, med en engagement rate på 5 % efterspørger i gennemsnittet fra 1000 – 5000 DKK  for et post, 500 – 1500 for en story sekvens (3 story).

En indholds skaber med 50.000 følgere, med en engagement rate på 3 % efterspørger i gennemsnittet fra 3000 – 9000 DKK  for et post, 2000 – 3000 for en story sekvens (3 story).

Udover antallet af følgere, er det fordelagtigt at se på engagement raten. For eksempel,  hvis influencerens følgere er gode til at engagere med profilen ved at kommenterer på profilens opslag, reagerer på deres stories, gemmer indholdet samt stoler på deres anbefalinger. Dette skaber ofte et mere værdifuldt samarbejde, til sammenligning med influencers, hvis forhold til deres følgere er knap så aktivt

Hvad har ellers indflydelse på oplæggets pris?

Udover Instagram statistikker er der andre aspekter der påvirker prisen på samarbejdet – da ikke alt kan måles i tal, er det svært at formulere dem. Her er 8 faktorer, der spiller en rolle i influencer-priser:

1. Antallet af samarbejdspartner på influencers profiler.

Hvis hvert anden eller tredje indlæg er et sponsoreret post, kan det resultere i at deres følgereskare muligvis ikke tager deres anbefalinger som værende oprigtige. Hvilket kan resultere i et dit samarbejds oplægget ikke opnår det ønskede resultat for virksomheder.

Jo færre samarbejdspartnere der er på influencerens profil, jo bedre vil disse nøje udvalgte virksomheder skille sig ud og jo mere troværdige vil det fremstå.

2. Kvaliteten af indholdet

Marketingfolk arbejder ofte med influencers for at få original indhold til deres virksomheds sociale medier. I dette tilfælde, er fotomateriale af høj kvalitet uden tvivl et beløb værd!

Prisen afhænger også af formatet indholdet skal skabes i. Da det ikke tager lige så meget tid at lave en story, er det ofte prissat mindre til sammenligning med at lave en video som Instagram Reels, samt oplæg, afspejles dette derfor også i prisen. Til gengæld skiller en video sig meget bedre ud på de sociale medier og giver dig mulighed for at formidle mere informationer om virksomheden, hvilket kan være en værdifuld investering!

influencer priser

Henna Santavuori (@henna.santavuori) x Bangerhead campaign photo

3. Kvaliteten af teksten

Som marketingmedarbejder er det bestemt også  det værd at se på tidligere samarbejds indlæg. Indholdet af billedteksterne bestemmer i høj grad, hvor troværdige de tidligere samarbejds oplæg har virket iblandt følgerskaren, samt hvilke værdi de har givet virksomheden.

Billedtekster der føles som en salgstale eller ligner produktinformation, kopieret fra virksomhedens hjemmeside,vil ikke virke på sociale medier. Derimod et billedtekst, der drager paraleller mellem produktet til influencerens eget liv gennem storytelling, deling af værdifuld information eller oprigtige produktanbefalinger, vil virke mere tiltalende for følgere!

4. Et projekt der kræver mere tid

Eksemplerne der er beskrevet i begyndelsen af artiklen var fra den mest almindelige samarbejdsform iblandt influencer marketing, hvor influenceren tager et billede og uploader dette billede, online. Alle samarbejds projekter, der kræver mere tidskrævende, som at rejse et sted hen, huske en tekst, professionel make-up, hyre en fotograf osv., er mere værd.

Et højere samarbejds beløb er også rimelig, hvis virksomheden benytter influencerens ansigt i deres reklame video, udendørs plakater, ads osv.

5. Hvor godt influenceren matcher virksomheden 

Et af de vigtigste faktorer, når du vælger Influencers, er at kigge på demografien af deres følger segment. Se på hvordan det stemmer overens med virksomhedens målgruppe. Hvis kampagnen for eksempel er målrettet det svenske marked, er det fordelagtigt at inddrage indholdsskabere, hvis følgere for det meste er fra Sverige – ellers går en stor del af marketingbudgettet simpelthen til spilde!

På Promoty kan du se profilens demografi når de ansøgere til kampagnen samt når du scauter influencer via vores Infuencer discovery. 

Instagram Følgere Tjek falske følgere

Største delen af denne profils følgere kommer fra Estland med hele 81.47%

Et andet vigtig faktore når det kommer til influencer priser, er  er indholdsskaberens niche, eller det felt de hovedsageligt omtaler på deres sociale medier. Dette er højst sandsynligt det felt deres følgere er mest interesseret i samt forventer og stoler på indholdsskaberens anbefalinger i. Ganske enkelt sagt – det felt, hvor indholdsskaberen har “indflydelse.”

For eksempel, hvis en indholdsskaber konstant taler om selvudvikling og tidsplanlægning på deres profil, betyder det at deres publikum også er interesseret i disse emner – så et brand, der opererer i samme felt, ville sandsynligvis også opnå bedre resultater med den givende influencer. Dette er derfor en større investering værd.

6. Gratis produkter-tjenester eller produktkredit

Hvis samarbejdet, udover belønning med honorer, også indeholder et produkt af middel til en højere værdi, som indholdsskaberen alligevel ville købe, vil de sandsynligvis kompensere med en mindre honore belønning.

En anden ting du bør have in minde når det kommer til influencer priser er hvis det er et samarbejde, hvor det eneste belønning er produktet i sig selv, er det værd at sikre sig at værdien af produktet er lig med influencerens almindelige honorer pris. For ellers føler influenceren at belønningen ikke er tiden værd og vil hermed afvise samarbejdet.

7. Influencerens forhold til virksomheden  

Hvis indholdsskaberen er det vi kalder et “superfan” af virksomhedens produkt/service, er det bestemt værd at inkludere dem i din kampagne! Dette er et af de bedste samarbejder du kan få, da opslagene vil fremstå mere oprigtige, hvilket højst sandsynligt vil bringe bedre resultater til virksomheden, til sammenligning med influencers hvis følgere der ikke er velkendt med virksomheden. Derudover kan disse influencer opkræve et lavere belønning end normalt, da de netop virkelig ønsker at samarbejde med det pågældende virksomhed.

Hvis de første samarbejder lykkes, er det værd at tænke på et langsigtet samarbejde: de fremstår ofte mere troværdige, er mere bekvemme for begge parter og betyder normalt en lavere pris pr. post eller story.

8. Hvor velkendt influenceren er

Prisen er også påvirket af indholdsskaberens omdømme: Berømtheder får somregel flere samarbejdstilbud og vælger dem derfor mere omhyggeligt. Derudover kan indlæg fra kendte influencers nå ud til medierne, hvilket nogle gange resultere i et højere eksponering.

influencer priser

Aada Kaisla Amanda (@aadavedenoja) x Espresso House kampagne billede

At skabe et indhold af høj kvalitet er tidskrævende! Afprævning af produkt, fotografering, skrive en engangerende billedtekst, koordinere et indlæg og skabe en interessant historie, kan tage op til flere timer! For ikke at tale om den tid, indholdsskaberen har investeret i at skaler deres sociale medie profil.

Derudover bruger influencer nogle gange fotografer, makeupartister, ekstra tilbehør (de selv har købt) eller rejser titusinder af kilometer for det bedste indhold – sådanne faktorer bør også tages i overvejelse når du belønner!

At arbejde med en influencer er som ethvert andet partnerskab: det kræver gensidig tillid og respekt. Hvis indholdsskaberen føler, at virksomheden værdsætter samarbejdet, både i forhold til belønningen og positiv feedback, motiveres de til at gøre endnu mere for at bringe bedre resultater til virksomheden.

Hvis du har spørgsmål til influencer-priser, planlægning af dit budget eller blot Promoty platformen, er du velkommen til at kontakte os, vi snakker gerne med dig!

11 + 4 =

mere om emnet