Fordele ved et langsigtet influencer partnerskab

Influencer markedsføringstrategien vokser med hastige skridt: mens at den sidste år var 8 milliarder dollars værd, antages det, at inden 2022, vil den stige og være mindst 15 milliarder dollars værd.
Denne hurtige vækst har ført til konstante ændringer: Det der for et par år tilbage virkerede inden for influencer markedsføring, virker altså ikke længere idag. Hvoraf at det før i tiden var meget populært at arbejde med kortsigtede samarbejder og en til to store influencers, for at kunne opnå stor synlighed på de sociale medier, er trenden nu mere henimod langsigtede partnerskaber.

Og det er der en god grund til: langsigtet influencer partnerskab er mere egnet/praktisk til begge parter, de kræver mindre tid, virker mere troværdige og leverer bedre resultater.
Lad os kigge nærmere på, hvorfor det netop er sådan!

Promotys influencer

Flere berøringspunkter med potentielle kunder

En af de mange grunde til at foretrække et langsigtet influencer partnerskab, når man arbejder med influencer markedsføring er, at de skaber flere berøringspunkter med en mulig potentiel kunde. Et berøringspunkt kunne være et opslag på instagram omkring brandet, en reklame på facebook, en plakat ved et busstoppested eller at blive nævnt i en podcast – jo mere kunden støder på brandet på deres vej, jo større er muligheden for, at de rent faktisk køber produktet eller tjenesten.

Et eksempel kan være, at et brand og en influencer bliver enige om et seks måneder samarbejde, hvor influencers skal lave to feed opslag/indlæg og 4 story’s hver måned – hvilket vil resultere i 36 forskellige berøringspunkter mellem brandet og kunden/forbrugeren på et halvt år. Det kan godt virke som meget, men taget i betragtning at influencers poster mange gange i løbet af ugen, er det faktisk en rigtig lille del af deres indhold.

Men hvorfor er det særligt nyttigt, hvis berøringspunkterne når ud til kunden/ forbrugeren gennem den samme influencer?

Langsigtede samarbejde er mere troværdigt

Hvis en influencer konstant samarbejder med forskellige brands, er der ingen sandsynlighed for, at de vil blive husket af deres følgere. Dermed også sagt, at hvis influenceren på et tidspunkt promovere for et brand, for så senere at promovere for et konkurrerende brand, kan det hurtigt virke uoprigtigt, influentens troværdig falder, plus i fremtiden kan de ske, at deres anbefalinger ikke tages ligeså alvorligt af deres følgere. Derfor er et langsigtet influencer samarbejde vigtigt.

“Et eksempel: et af mine personlige mål: hvis mine følgere blev spurgt hvad mine yndlings brands eller fødevarer er, så ville de kende svarene på begge dele,” forklarer influencer Anni Rahula fra Estland. “Hvis en influencer deler noget på hendes instagram bare en enkelt gang, vil det blive glemt ret hurtigt. Men er det derimod en del af hendes livsstil, vil det forblive der for altid.”

Når en influencer har et langsigtet samarbejde med et brand, bruger han/hun sandsynligvis brandets produkter/tjenester dagligt og deler det derfor oftere på sine sociale medier. For det første virker anbefalingerne fra influenceren mere troværdige på den måde og for det andet, vil brandet blive husket af hans følgere.

Dermed også sagt, at der er en større chance for, at følgerne selv vil afprøve produkterne eller tjenesten også.

Produkt billede genereret af influencer

Kreativitetsfrihed for begge parter

En influencer der er loyal overfor et brand, kender til brandets værdier, mål og den historie som brandet ønsker at fortælle sit publikum/kunder – det er derfor en del lettere at oprette indhold, der ikke bare føltes som en anden regelmæssig reklame til sine følgere. Desuden vil de have en bedre forståelse for den vision, stil, budskab og tonalitet osv, som brandet forventer.

På den anden side, tør langsigtede samarbejder at tage ricisi og chancer, for at afprøve forskellige idéer, for at gøre indholdet så varieret som muligt. Ved et kortsigtet samarbejde, tør brandet ofte ikke at begive sig ud i at prøve nye ting, da de ikke kan være sikre på resultaterne.. langsigtede samarbejder giver muligheden for at prøve nye idéer og samtidigt planlægge fremtidigt samarbejde, baseret på hvad der gav stor succes og hvad der ikke gjorde.

Men husk altid på, du bør ikke indramme/skærpe influenceren for meget: det er ikke rimeligt at bestemme præcis hvordan billedet skal se ud eller hvad der skal stå i beskrivelsen. Samarbejdsindlægget virker kun naturligt og troværdigt, hvis det passer ind i influentens daglige indlæg

Spar tid og penge

Som tidligere nævnt, kender de langsigtede partnere til brandets forventninger og mål. Samarbejdet vil derfor være meget lettere og mindre tidskrævende for brandet, da de ikke konstant skal holde øje med de influencers de samarbejde med, for ikke at nævne, konstant at skulle lede efter nye influencers og sammen blive enige om vilkårne!

Dette spiller en vigtig rolle i produktkampagner, hvor levering af produkter kommer i spil. Produktkampagner er ofte organiseret på en måde, hvor influenceren modtager et produkt til det første indlæg og hvis han/hun derefter kan forsætte med at bruge produktet, til at tage flere billeder, vil han/hun blive betalt kontant for de efterfølgende indlæg. På denne måde, behøver brandets repræsentant ikke at investere tid i, at levere produkter til nye influencers hver uge.

Ved at bruge en influencer markedsførings platform, hvor kontrol med indlæg/ posts/story’s og udbetalinger til influencers sker automatisk, er det mærkbart at kunne spare både tid og penge! For eksempel på Promoty kan du bestille flere story’s og indlæg på én gang og samtidigt indstille forskellige deadlines/frister for, hvornår hvert medie skal deles.

Promoty influencer samarbejde

Influencers foretrækker langsigtet samarbejde

Aftalte tidsplaner/deadlines for oprettelse af indhold (for eksempel: influencer laver 2 indlæg og 6 story’s hver måned) er også en foretrukken for influenceren, der så kan planlægge deres arbejde bedre. Da influentens arbejde ofte er projekt-baseret, skaber et langsigtet samarbejde også tryghed og stabilitet i deres indkomst. Dette giver samtidigt også en motivation til at arbejde hårdere og skabe det bedst mulige indhold, så samarbejdet kan forsætte fremadrettet.

Desuden foretrækker de fleste influencers at lave langsigtede samarbejder med brands de allerede elsker – det giver dem nemlig mulighed for at være mere oprigtige og ærlige overfor deres følgere, plus at de kan ligge hjertet i deres arbejde og dermed give bedre resultater for sig selv og brandet.

Hvordan finder man langsigtet samarbejde?

Den bedste strategi vil være at starte ud med at lave én større kampagne. Herved kan du så se på resultatmålingerne på hver enkelt influencer og derefter, ud fra de resultater, vælge influencers, du vil forsætte et langsigtet samarbejde med.
Men det er dog ikke smart at drage endelige konklusioner, der kun er baseret på et enkelt opslag – som der også er nævnt før, et enkelt berøringspunkt fører normalt ikke til salg. Desuden kan influenceren også glippe: det kan være at det visuelle ikke strækker sig langt nok eller at opslaget ikke når ud til nok følgere pga. instagram’s algoritme m.m. Det kan derfor være en fordel at give de influencers der har bragt middelmådige resultater, en ny mulighed.

Efter det, begynder optimeringen/forbedringerne og de vedvarende målinger, hvor der er mulighed for at erstatte de influencers, der ikke opnåede nok resultater og dermed forsætte med at arbejde med de influencers, der bragte bemærkelsesværdige resultater.

Behandel dit influencerhold som et sportshold, hvor alle skal give resultater!
Det er bestemt en god idé at nævne i beskrivelsen af kampagnen, at der er mulighed for et langsigtet samarbejde: hvis du straks påpeger, at de influencers der har bragt de bedste resultater, vil have mulighed for et langsigtet samarbejde, er de uden tvivl meget motiveret til at yde en større indsats!

Det må ikke glemmes, at for at sikre bedre resultater, er det også vigtigt at give feedback til influencers, det kunne være hvor tilfredse brandet er med samarbejdet, hvordan resultaterne var, samt hvad influenceren eventuelt kunne gøre bedre til næste gang.

“kun omkring 5% af alle mine samarbejdspartnere, har delt resultater med mig om hvor godt jeg klarede mig efter endt samarbejde – endda selv efter at have delt en personlig rabatkode, hvor det er muligt præcis at måle på, hvem der bragte flest salg,” indrømmer Anni Rahula. “Selvom feedback er meget vigtigt for at kunne skabe en udvikling, så får jeg det næsten aldrig når jeg arbejder med brands, medmindre jeg så selv spørger efter det.”

Det kan konkluderes, at kortsigtede samarbejder og kampagner helt sikkert har deres plads, men at langsigtede samarbejder er mere troværdige, skaber flere berørringspunkter med potientielle kunder og kræver bestemt mindre tid.
Hvis du gerne vil finde ud af hvordan langsigtede samarbejder kan passe ind i dit brands markedsføringsstrategi, kan du kontakte os på [email protected] eller booke en demo nedenfor!

Læs mere om hvordan du finder de rette influencer match til netop dit brand.

More on the topic