Hvorfor du bør arbejde med mikro influencers?

Influencer marketing vokser med en vanvittig hastighed: mens der ifølge Business Insider  i 2020 investeres 8 mia.$ I influencer marketing, vil det vokse til mere end 15 mia.$ Inden 2022. Hvad sker der derefter?

Ser vi på sociale medier og online markedsføringstendenser, kan vi forudsige, at influencer marketing fortsat er en vigtig del af brands ‘marketingstrategi:

  • 30% af alle internetbrugere benytter  i øjeblikket Adblock. Dog, mens antallet af brugere vokser hurtigere, falder effektiviteten af bannere- og displayannoncering.

  • Brug af sociale medier vokser fortsat. Ud over kommunikation og deling af fotos påvirker sociale medier også vores købsadfærd: Baseret på forskellige undersøgelser søger 70% – 80% af forbrugerne efter mere information på sociale medier, før de foretager et køb.

  • Begge Facebook og Instagram bevæger sig mod folk, der ser flere venners indlæg og færre brandede indlæg. En ændring af Facebooks algoritme for et par år siden A change to Facebook’s algorithm henviser til, at fri rækkevidde for brands kan forsvinde helt. (free reach of brands)

Jo højere priserne er i de almindelige digitale medie kanaler (inklusive sociale medier), jo større grund er der til at investere i influencers. Selvom den absolutte profit af influencer marketing ikke kan bestemmes, viste en undersøgelse foretaget af Tomson, at influencer marketing kan bringe hver investeret euro 6,5 gange tilbage – for ikke at nævne den positive indvirkning det har på brandets image!

Når det kommer til at vælge hvilke influencer, der skal arbejdes med, handler det normalt ikke om antallet af følgere. Faktisk er det omvendt: influencere med mindre følgere  (der ofte kaldes mikro influencer) bringer ofte meget bedre resultater end berømte influencere med millioner af følgere!

Ideen om mikro influencers effektivitet sammenlignet med større influencers kan være forvirrende i starten.  

Hvorfor skal du samarbejde med nogen, der har en mindre følgere base? 

1. Micro-influencers er mere troværdige

Mikro influencer er ikke berømtheder. De skaber deres eget indhold og deler dele  og stykker af deres liv. Normalt bliver de ikke betalt for deres opslag. De har op- og nedture, har deres egne kampe og usikkerheder. De er helt almindelige mennesker, ligesom alle os andre, hvilket skaber en større troværdighed.  

Ligeledes: de chatter gerne med deres følgere, besvarer kommentarer og opbygger forholde med  deres følgere. 

De er ligesom ens venner på sociale medier, der er lette at relatere til: det er grunden til, at deres følgere stoler på dem (selv når det kommer til kommercielle beskeder) end følgere af store berømtheder.

2. Micro-influencers er mere engageret  

Mikro influencer har følgere med lignende interesser og værdier og danner et sammenhængende samfund: det betyder, at deres følgere  er villige til mere aktivt at udtrykke deres meninger og interagere. Af denne årsag , har influencer med et mindre publikum, en  60% højere  engagement rate end store influencers.

Takket være det højere engagement, får indlæg fra mikro influencer en bedre position i Instagram-algoritmens øjne, og opslaget når en større del af deres følgere. Derfor er den potentielle rækkevidde, reach,  for et opslag fra en 100K følgere og en (vel udvalgt) 100 mikro influencer, der hver har 1000 tilhængere den samme.  Dog vil  engagementet og dermed den faktiske rækkevidde være  højere  med mikro influencerne.

Og når alt kommer til alt, når et produkt eller brand (ved hjælp af  influencer marketing) har fået en bestemt status, vil andre influencers (og andre Instagram-brugere) begynde frivilligt at dele det på Instagram. Så det er et reproducerende system, der fordelagtigt kan benyttes i lang tid.

3. Højere investeringsafkast

Mens store Instagram-berømtheder kan bede om hundreder eller tusinder af danske kroner bare for ét enkelt indlæg, så beder mikro influencer om en bemærkelsesværdig lavere pris, og kampagneresultater er normalt bedre. Hvis du er i stand til at finde de bedste fans af dit brand, der alligevel bruger dit produkt og er glade for at anbefale det til deres tilhængere, vil de sandsynligvis være klar til at deltage i kampagnen mod et mindre gebyr eller i bytte for kun produkterne i sig selv.

Desuden lægger nogle gange ambitiøse mikro influencer mere kræfter i at kreere et indhold end erfarne influencer, for netop at forbedre dem selv og fortsætte med at arbejde med virksomhederne. Så du kan få betydeligt bedre indhold til mindre penge. Dette er selvfølgelig ikke en regel – vi anbefaler kraftigt, at du gennemgår influencers indlæg, før du evaluere kvaliteten af det visuelle og beskrivelserne!

Har vi nogle casestudier til at bevise det?

Ja vi har! For eksempel gennemførte det finske brand Halva en produkt kampagne med 99 mikro influencer. Hovedmålene med kampagnerne var at maksimere synligheden på Instagram og få flere tilhængere til Instagram-siderne.

Det hjalp Halva med at nå ud til 380 000+ mennesker og få +6852 nye følgere på Instagram. Influencere blev belønnet med produkter og kampagne budget lå på  1014 € (kun Promotys gebyr)

Halva’s Kingis Produkt Launch

Formål: Engangere influencer, for at få yderligere synlighed til halvas nye produkt lancering.

Publikationer: 99
Rækkevidde: 389845
Synes godt om: 28.826
Kommentarer: 11 934
Budget: 1014 €
CPE: 0,02€

@halvakarkkiklubi: +3245 følgere
@candypeoplesuomi: +2607 følgere

 

Afslutningsvis: i stedet for at købe et indlæg fra en Instagram-berømthed, så prøv at arbejde med mindre influencer indenfor dit felt. På den måde får du større rækkevidde og mere engagement for mindre, hvilket kan resultere i højere brandbevidsthed og flere nye kunder.

Hvis du har spørgsmål om Promoty eller ønsker at vide, hvordan din virksomhed kan komme i gang med influencer marketing, så kontakt os via [email protected]– vi hjælper gerne!

More on the topic