Fordele & ulemper – Story baseret samarbejder

Hvad er storybaserede samarbejder og hvorfor er de effektive? – Lad os se på argumenterne for og imod storykampagner!

Den almindelige praksis i influencer marketing er, at en influencer poster et samarbejde gennem et billede eller video på deres instagram-feed.

På det seneste ser det dog ud til, at Instagram story nogengange fungerer bedre!
Da indholdet i stories er personligt og direkte, føles det samarbejde der er lagt der, ofte mere autentisk – for ikke at nævne, at influencers normalt poster mere end bare en historie om det samme emne, derfor blandes det brandede indhold godt med hverdagshistorier og har en mere naturlig effekt.

Storybaserede samarbejder er normalt billigere, mere interaktive, og i modsætning til almindelige indlæg, er det også muligt at tilføje et link til virksomhedens hjemmeside. 👇🏼 

Læs mere om hvordan du finder de rette influencer match til netop dit brand.

Panzerglass story samarbejde
Panzerglass story samarbejde

Fordele ved storybaserede samarbejder

+ Lavere priser

En story bliver normalt taget i øjeblikket, hvilket betyder, at den ikke er så planlagt som et feed- indlæg, kræver mindre tid og bliver ikke på profilen i mere end 24 timer, hvilket er derfor influencers normalt kræver et mindre beløb for storybaserede samarbejder.

Da storykampagner er en nye funktionalitet på  Promoty, og vi ikke har mange gode lokale statistikker om dem endnu, kommer der her nogle eksempler fra udlandet:

Ifølge Later, ber en influencer med 230.000 følgere om 2.200$ for et feed-indlæg, men kun 700$ for et storybaseret samarbejde. En anden populær rejseblogger ber om 1.000$ for et feed-indlæg og 200$ for en story. Det betyder altså 3-5 gange prisforskellen!

Det samme er gældende for danske influencers. De fleste beder om et lavere beløb for kun storybaserede samarbejder.

+ Føltes mere naturligt

Gennem stories på instagram, kan influencers holde deres følgere informeret om, hvor de befinder sig, og hvad de foretager sig. I forhold til de (sommetider) opstillede og redigerede billeder, der bliver postet på feed, afspejler stories mere hverdagen.

Indholdet i stories er for det meste spontant, hvor influenceren poster alt, hvad han/hun gerne vil fortælle og dele med deres følgere – det kan være en følelsesmæssig snak om et bestemt emne, en PR-pakke eller blot et øjeblik hun gerne vil dele. Indholdet er meget varieret og afspejler for det meste hverdagsemner, hvilket er med til at få det til at føltes naturligt og pålideligt. Det faktum at disse stories postet oftere (flere gange dagligt) taler også til fordel for storybaserede samarbejder. Det betyder, at når influenceren poster meget hverdagsindhold og får tilpasset nogle storybaserede samarbejder mellem dem, skaber det ikke følelsen af, at influencerens profil er en reklameplatform.

Storybaseret samarbejder influencers

+ Influencers kan tilføje links

På trods af alle udvidelserne har Instagram endnu ikke gjort det muligt at tilføje klikbare links til billedtekster – så microinfluencers tilføjer ofte et link til virksomhedens hjemmeside på deres profil og dirigerer deres følgere dertil. Dette kræver dog yderligere træk fra følgerne, så de følgere med en mindre interesse, trykker muligvis ikke på linket. Influencers med mere end 10k følgere har mulighed for at bruge “Swipe up”-funktionaliteten, som gør det muligt at tilføje et link direkte til story, og som navnet siger, ved at stryge fingeren op, vil den interesserede følger hurtigt ankomme på den ønskede landingsside.
Afhængigt af formålet med kampagnen, kan du bede influenceren om at linke til din hjemmeside, webshop, en begivenhed eller en giveaway. For at måle resultater anbefaler vi, at du giver hver influencer en personlig webadresse, så du senere kan finde ud af, hvilken partner der gav de bedste resultater.

+ Mere engagerende indhold

Instagram Story gør det muligt at engagere dine følgere, ved evt. brug af forskellige klistermærker, der gør indholdet sjovere og engagerende: for eksempel Poll-klistermærket, hvor følgerne kan vælge mellem to svarmuligheder. Et andet er Spørgsmål, hvor de kan besvare spørgsmålet med deres egne ord, og sidst Emoji Slider, hvor følgerne kan udtrykke deres følelser.
Brugen af engagerende klistermærker i storybaserede samarbejder, hjælper med at få influenterne til at virke mere oprigtige og naturlige, føles mindre som reklame og viser, at influenceren også går op i sine følgers tanker. Det er også muligt at bruge klistermærkerne før og efter storybaserede samarbejder, for eksempel at bruge dem i teaser-stories før eller bede følgerne om feedback efter.

+ Flere indhold pr. Samarbejde

Når en influencer introducerer et produkt eller en service i deres story, gør de det normalt gennem flere stories: De første stories forklarer, hvad det er, så viser og introducerer de produktet, processen med at bruge det og deler deres feedback og endelige tanker.
Forresten foretrækker mange virksomheder med kun storybaserede samarbejder, forskellige stories spredt over en bestem tid, hver med et fokus på noget forskelligt, for eksempel en uge:
På den første dag viser influenceren, hvordan hun åbner pakken, om et par dage viser hun, hvordan hun bruger produktet, og de sidste dage deler hun sine tanker om det og nævner, hvor hendes følgere kan få det fra.
I princippet er det kun et samarbejde, men fordi det er spredt over en længere periode, har det en mere oprigtig effekt og hænger sig bedre fast i følgernes tanker. På denne måde deler influenceren meget mere information om produktet og har mulighed for at dele sine følelser mere direkte, hvilket øger sandsynligheden for, at hun også vil øge hendes følgeres interesse.
Story baseret samarbejder
Story baseret samarbejder
Promty samarbejde med isey skyr, story baseret samarbejder

Ulemper ved storybaserede samarbejder

 

– Stories er kun synlige i 24 timer

Hvis feed-indlæg forbliver på influencerens profil i kampagens varighed eller længere, så indstilles stories til kun at være aktive i 24 timer.
Dette i sig selv, er ikke et stærkt modargument: de fleste instagrambrugere besøger app’en mindst en gang om dagen alligevel, og antallet af seere af stories er muligvis ikke meget lavere end antallet af seere af feed-indlæg. Derudover er det muligt at bede influenceren om at gemme historierne (i en aftalt periode) i højdepunkterne på deres profil.

– Billeder i lavere kvalitet

Som vi nævnte før, er stories ofte mere midlertidigt og tager ofte mindre tid at lave. Fra en influencers synspunkt er dette forståeligt: Indhold, der er oprettet med en telefon, har en mere direkte og naturlig effekt i stories end såkaldte professionelle fotos. Men hvis virksomhedens formål med samarbejdet med en influencer er, at få fotomateriale af høj kvalitet til brug på deres sociale mediekanaler, er det værd at nævne det i kampagnens brief at der foretrækkes feed-baserede samarbejder.

Konklusion

På Promoty kan du tilføje storyopslag til din kampagne, hvis du går på “Indhold” og vælger “Instagram-story” i feltet under “Indholdstype”. Som med feed-indlæg, kan du vælge mellem engangs- og langsigtede samarbejder (for eksempel: fire stories hver måned), og prisfastsættelsen er også den samme:

 

  • Hvis du vælger kun at betale i produkter, beder vi om en provision på 150,- + moms, som føjes til hvert indlæg, der uploades på sociale medier.
  • I en kampagne, der indeholder belønning med penge, er Promoty provisionen (20%) inkluderet i prisen på influencerens, dvs. der opkræves ingen ekstra gebyrer.
Promoty platform billede
Vi anbefaler selvfølgelig ikke kun at fokusere på storybaserede samarbejder – da de begge har deres fordele og ulemper, er den bedste strategi for at maksimere resultaterne at kombinere begge i henhold til kampagnens mål.
For eksempel, har vi for lavere budgetvirksomheder anbefalet at lave storykampagner med større influencers og feed-indlæg kampagner med mindre influencers!
 
P.S. Det må ikke glemmes, at et samarbejde, der kun er baseret på historier, også er en reklame og bør mærkes i overensstemmelse hermed.
Hvis du gerne vil have råd om sammensætning af den bedste strategi, eller hvis du er forvirret over at oprette en storybaseret kampagne på Promoty, er du velkommen til at kontakte os til [email protected]!
More on the topic